Bakalie w kuchni arabskiej


Bakalie w kuchni arabskiej

W Polsce bakalie kojarzone są przede wszystkim z przekąską lub dodatkiem do wyrobów cukierniczych. Jednak dla Arabów bakalie stanowią bardzo ważną część wielu potraw — także tych, w których znajduje się mięso. Koniecznie poznaj najchętniej wybierane bakalie w kuchni arabskiej oraz ich wartości odżywcze.

Jakie bakalie wykorzystywane są najczęściej w kuchni arabskiej?

Nasi rodacy często utożsamiają bakalie jedynie z rodzynkami, żurawiną czy orzechami. Jednak to bardzo mały odsetek spośród wszystkich, które stosowane są w kuchni arabskiej. Dlatego, aby wyrobić sobie rzetelną opinię na temat bakalii, koniecznie trzeba bliżej przyjrzeć się daniom, choćby w naszej restauracji. Często zdarza się tak, że jemy i nie dostrzegamy, jak te niewielkie elementy zmieniają smak potraw. Dlatego w tym artykule zwrócimy szczególną uwagę właśnie na najpopularniejsze rodzaje bakalii, jakie możemy spotkać na swojej drodze właśnie w potrawach cechujących kuchnię arabską.

11 najczęściej spotykanych bakalii w kuchni arabskiej i ich zastosowanie:

  • Sezam — szczególnie w Egipcie sezam odgrywa bardzo ważną rolę, gdyż to właśnie na jego bazie powstaje specjalna pasta nazywana tahini, można ją wykorzystywać do wielu różnych dań, np. do hummusu.
  • Daktyle — bywają przekąską lub składnikiem wielu dań, szczególnie często wybierane są w diecie beduinów.
  • Migdały — właśnie migdały wraz z daktylami są głównymi składnikami słynnych algierskich placków zwanych Messelmen.
  • Pomarańcze — świeże pomarańcze to często wybierana przekąska, ale także w formie bakalii cieszą się sporą popularnością. Podobnie, jak u nas chętnie stosuje się ją jako uzupełnienie smaku innych potraw i dodatek, który poprawia także wizualną część dania. Skórki pomarańczy często są suszone i podsmażane, np. do ciast. Słynna sałatka pomarańczowa podbije kubki smakowe każdego miłośnika bakalii i tego owocu.
  • Berberys — to chętnie wykorzystywana w kuchni arabskiej bakalia, która nie jest zbyt dobrze znana w Polsce. Pod tą tajemniczą nazwą kryją się jednak jagody o raczej kwaśnym smaku. Dzięki temu wyjątkowemu smaku berberys może stać się doskonałym uzupełnieniem omletów czy nawet dań, w których ważną rolę odgrywa ryż.
  • Kwiat róży — do przygotowania niektórych dań wykorzystuje się kompozycję przypraw ras-el-hanout, w której składzie znajdziemy m.in. właśnie kwiat róży. Poza tym, jak zapewne wiele osób wie, chętnie wykorzystuje się te bakalie do stworzenia przepysznie słodkich konfitur.
  • Pigwa — surowe owoce pigwy są dość twarde i raczej nie cieszą się dużą popularnością. Jednak już po wysuszeniu może być chętnie wybierana jako dodatek do nawet bardzo ostrych dań, które przyrządzane są poprzez duszenie. Alternatywnym rozwiązaniem może być użycie pigwy w deserach.
  • Orzechy — kuchnia arabska zapożyczyła sobie orzechy od Asyryjczyków. Najchętniej wykorzystywane są jednak orzechy laskowe.
  • Tamaryndowiec — owoce tamaryndowca, z których powstają bakalie, cechują się nietuzinkowym smakiem. Dzięki nim potrawy zyskują niecodzienny słodko-kwaśny posmak. W ten sposób doskonale sprawdzają się do potraw rybnych.
  • Sumak — stosowany zamiennie z cytryną, sprawdza się, kiedy potrzeba odrobinę zakwasić jakąś potrawę, np. sałatkę.
  • Limonka — ma podobne zastosowanie co Sumak, wiele zależy od tego, z jakiego rejonu pochodzi dane danie, gdyż limonki szczególnie chętnie wybierane są w Zatoce Perskiej.

Bakalie to zdrowie — wartości odżywcze bakalii

Większość bakalii to doskonałe źródło błonnika. Dzięki temu poprawiają pracę jelit oraz całego układu trawiennego. Znakomitym przykładem są tutaj daktyle, które oprócz tego zawierają także wiele różnych witamin — A, B1, B2 oraz PP. Można znaleźć w nich także sporo żelaza, potasu oraz magnezu. Stają się szczególnie pomocne przy leczeniu chorób serca. Kolejną kopalnią błonnika są owoce tamaryndowca, zawierający także sporo żelaza, cynku, magnezu, potasu czy wapnia. Poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego czy wspomagają pracę mięśni. Jeśli szukamy źródła białka, to zdecydowanie powinniśmy sięgnąć po orzechy. Ponadto zawierają także kwasy tłuszczowe oraz przeciwutleniacze w tym witaminę E, dzięki której dłużej będziemy wyglądać młodo. Szczególnie warto zajadać się nimi w ciąży, gdyż mają też sporo kwasu foliowego, który to wspomaga rozwój płodu. Pragnąc znaleźć sporo magnezu, powinniśmy sięgnąć po migdały. Będą dobrym pomysłem w okresie nasilonego stresu i fizycznego wycieńczenia organizmu. Tym bardziej że pozwalają zmniejszyć ryzyko zawału oraz wspierają układ nerwowy. Z kolei przy problemach z zaparciami niezawodne będą figi. Posiadają w swoim składzie także sporo cynku, co sprawia, że mogą stać się doskonałym wsparciem dla układu hormonalnego, ale też dla cery. Poza tym odkwaszają organizm.

Bardzo ważne jest to, że bakalie można też jeść w formie przekąski. Ze względu na to, że mają także różne smaki, to na pewno każdy będzie mógł znaleźć idealne dla siebie. Często stanowią oczywiście też sekret kuchni arabskiej, dlatego, jeśli chcesz w nich zasmakować, to koniecznie przyjdź do naszej restauracji.