Wegetarianizm a weganizm


Wegetarianizm a weganizm

Sposób żywienia powinien być dostosowany nie tylko do Twojego stylu życia, ale również przekonań, wartości etycznych oraz stanu zdrowia. Dzięki temu możesz wyrazić siebie także poprzez jedzenie. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszą się diety oparte na eliminacji mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego. Zastanawiasz się, jaka jest różnica między wegetarianizmem a weganizmem. Poznaj najważniejsze zasady i wybierz jedzenie, które Ci naprawdę odpowiada.

Czym jest wegetarianizm?

Choć obecnie wegetarianizm zyskał naprawdę dużą popularność, to nie traktuj tego jako wymysł współczesnych ludzi. Korzenie takiej diety sięgają starożytnych Indii, gdzie spożywanie bezmięsnych posiłków wiązało się z przekonaniami religijno-filozoficznymi. Szczególnie taki sposób żywienia cieszył się uznaniem wśród wyższych sfer oraz głęboko religijnych osób. Na przestrzeni lat wegetarianizm często był łączony z wierzeniami, ale w XIX wieku zyskał nowe znaczenie, kiedy to powstało wiele stowarzyszeń zrzeszających osoby rezygnujące z jedzenia mięsa.

Zwróć uwagę na to, że wegetarianizm może mieć różne odmiany. Jednak najważniejsze jest to, że świadomie odrzucasz spożywanie mięsa, a w tym również ryby i owoce morza. Poza tym wegetarianizm opiera się na niejedzeniu produktów pochodzących z uboju zwierząt, czyli np. smalcu lub żelatyny.

W ciągu wielu lat istnienia wegetarianizmu nastąpiła nie tylko jego popularyzacja, ale również wyodrębniły się zupełnie nowe rodzaje tej diety. Dzięki temu możesz dopasować ich zasady do swoich własnych potrzeb i możliwości.

Rodzaje wegetarianizmu

  • Weganizm,
  • Laktowegetarianizm – dieta jest oparta na produktach roślinnych, mleku oraz jego przetworach,
  • Laktoowowegetarianizm – w tym przypadku posiłki są bogate w produkty pochodzenia roślinnego, a do tego spożywane są mleko i jajka,
  • Semiwegetarianizm – ten rodzaj wegetarianizmu wyklucza spożywanie jedynie czerwonego mięsa, a dopuszczalne są produkty pochodzenia roślinnego oraz ryby, drób, jajka i

Weganizm – czym się wyróżnia?

Zauważ, że weganizm jest jedną z odmian wegetarianizmu. Jednak w tym przypadku założenia są nieco bardziej restrykcyjne, ponieważ rezygnujesz nie tylko z mięsa, ale również z wszelkiego rodzaju produktów, które mają związek z eksploatowaniem zwierząt, zatem eliminujesz z diety również jajka, mleko itp. Dlatego głównymi składnikami codziennych posiłków są nasiona strączkowe, owoce, warzywa oraz oleje. Dzięki temu dostarczasz do organizmu wszystkie potrzebne składniki mineralne i witaminy, więc jesteś w stanie urozmaicać menu, a przy tym jesteś zgodny ze swoimi przekonaniami bądź restrykcjami związanymi ze stanem zdrowia.

Rodzaje weganizmu

  • Frutarianizm – w tym przypadku oprócz produktów pochodzenia zwierzęcego rezygnujesz też z jedzenia warzyw. Oprócz tego frutarianie odrzucają wszelkie sposoby obróbki termicznej owoców, które stanowią najważniejszy składnik codziennej diety. W niektórych odmianach frutarianizmu posiłki możesz urozmaicić poprzez dodanie orzechów, nasion oraz pestek. Jednak istnieją także jeszcze bardziej restrykcyjne nurty frutarianizmu, a wtedy jesz tylko te owoce, które spadły na ziemię.
  • Witarianizm – ta odmiana weganizmu zakłada, że obróbka termiczna warzyw i owoców prowadzi do eliminacji witamin oraz składników mineralnych, a dodatkowo wiąże się ze zmniejszeniem aminokwasów. W konsekwencji spożywane potrawy tracą wszystkie swoje walory zdrowotne. Zwróć również uwagę na to, że witarianie rezygnują z gotowania, gdyż wpływa to negatywnie na środowisko naturalne.

 

Wegetarianizm a weganizm – jakie są różnice i podobieństwa

Tak naprawdę największe różnice między wegetarianizmem a weganizmem dotyczą produktów, które eliminujesz z codziennego menu. Pierwszy przypadek jest mniej restrykcyjny, a dzięki temu możesz jeść m.in. jajka. Jednak na pewno znajdziesz o wiele więcej podobieństw pomiędzy obiema dietami. Dotyczy to np. powodów, dla których postanowiłeś zrezygnować z poszczególnych składników. Zazwyczaj jest to podyktowane zasadami moralnymi oraz dbaniem o zdrowie zwierząt, choć to niejedyne przyczyny zmian w sposobie żywienia. Często jest to związane ze względami ekonomicznymi i ekologicznymi.

Pamiętaj także, że kolejnym podobieństwem pomiędzy wegetarianizmem a weganizmem jest pozytywny wpływ na zdrowie. Naukowcy przede wszystkim zwracają uwagę na niską zawartość tłuszczów nasyconych i cholesterolu. Przy tym posiłki dostarczają Ci wiele witamin, składników mineralnych oraz błonnika.

Jakie składniki są ważne w diecie wegetariańskiej i wegańskiej?

Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, by dobrze zaplanować swoją codzienną dietę, gdyż błędy mogą doprowadzić do obniżenia poziomu żelaza, wapnia, cynku i witaminy D. Dlatego zadbaj o urozmaicenie posiłków. Wybieraj też odpowiednie składniki np. komosę ryżową i kaszę, gdyż dostarczają organizmowi sporą dawkę białka oraz aminokwasów. Oprócz tego wyjątkowo odżywcza jest soczewica, fasola, ciecierzyca, soja, brokuły, szpinak i kukurydza. Dzięki temu skomponujesz nie tylko zdrowy, ale również pożywny posiłek.