Zdrowe odżywianie według Polaków


Zdrowe odżywianie według Polaków

Badania pokazują, że coraz liczniejsza grupa Polaków wybiera zdrowe jedzenie. Jednak statystyki związane z rosnącą liczbą osób borykających się z otyłością, chorobami układu krążenia i cukrzycą, pokazują, że sytuacja nie jest optymistyczna. Dlatego przekonaj się, jak faktycznie wygląda zdrowe odżywianie według Polaków.

Jakie diety stosują Polacy?

Tradycyjne potrawy, w których królowało mięso i ciężkostrawne składniki pomału tracą popularność. Zwróć uwagę na to, że Polacy coraz częściej wybierają wegańskie lub wegetariańskie dania, np. hummus, wszelkiego rodzaju makarony, burgery wegańskie itp. Zauważ, iż problemy zdrowotne mają znaczący wpływ na zmiany dotychczasowej diety. Dlatego osoby między 18 a 24 rokiem życia najchętniej wybierają właśnie dietę eliminacyjną.

Jak zazwyczaj jedzą Polacy?

Prawda jest nieco gorsza od statystyk dlatego, choć stopniowo zmienia się sposób odżywiania w Polsce, to jednak nadal niektóre wybory nie należą do zdrowych. W konsekwencji stale wzrasta ilość cukru, spożywanego w ciągu roku. Jednak przede wszystkim jest to związane z coraz gorszą jakością żywności sprzedawanej w sklepach, ponieważ coraz częściej poszczególne produkty są dosładzane, żeby smakowały Ci jeszcze bardziej. Poza tym badania pokazują również, iż w ciągu roku wzrosło spożycie mięsa na osobę.

Choć niektóre nawyki żywieniowe Polaków wynikają z przyzwyczajenia i tradycji, to jednak bez problemu dostrzeżesz też korzystne zmiany, które mają ogromny wpływ na zdrowe odżywianie. Zwróć zatem uwagę na pozytywne i negatywne nawyki Polaków, by dowiedzieć się, co dokładnie uległo poprawie, a co nadal wymaga udoskonalenia.

Pozytywne nawyki żywieniowe

Zdrowe odżywianie według Polaków często ogranicza się tylko do kilku aspektów i właśnie one wpływają na wybierane produkty i spożywane posiłki. Dlatego efekty na tę chwilę nie są zbyt zadowalające, ale są dobrym fundamentem do dalszego pogłębiania pozytywnych nawyków żywieniowych. Wśród najczęściej wymienianych dobrych zwyczajów możesz dostrzec m.in.:

  • 5 posiłków w ciągu dnia – choć zjadane posiłki nie zawsze są regularne, to jednak coraz więcej Polaków spożywa 4-5 posiłków w ciągu dnia. Bez wątpienia moda, która się z tym wiąże, ma pozytywny wpływ na Twoje zdrowie. Jednak nie zapominaj o jakości tych posiłków, gdyż tylko wtedy dostrzeżesz prawdziwe korzyści, np. poprawę samopoczucia bądź utratę zbędnych kilogramów.
  • Jedzenie w dobrych restauracjach – zdrowe odżywianie według Polaków coraz częściej wiąże się z jedzeniem na mieście. Dzięki temu sam nie muszą przejmować się wyborem odpowiednich składników, ponieważ dostają już gotowe danie. Choć w ten sposób naprawdę możesz zjeść smacznie i z pożytkiem dla zdrowia, to jednak nie zyskujesz wiedzy, która przyda Ci się każdego dnia.
  • Wzbogacenie diety o warzywa i owoce – wiele kampanii reklamowych oraz edukacyjnych sprawiło, że coraz częściej sięgamy po warzywa i owoce. Dzięki temu dostarczasz organizmowi niezbędne witaminy. Bez wątpienia jest to jeden z najbardziej pozytywnych zmian, jakie dostrzeżesz w diecie Polaków.

Negatywne nawyki żywieniowe

Nie wszystkie zachowania Polaków można uznać za korzystne. Wiele z nich wynika z kultury oraz negatywnych nawyków wyniesionych z domu. Jednak to właśnie te zwyczaje prowadzą do rozwoju m.in. alergii, cukrzycy, otyłości, nietolerancji pokarmowych, a także chorób układu krążenia, autoimmunologicznych i układu pokarmowego. Sprawdź zatem, co można zaliczyć do najczęstszych grzechów żywieniowych Polaków, czyli np.:

  • Nie zwracanie uwagi na skład – Polacy nadal mają spory problem z czytaniem składów na opakowaniach produktów. W konsekwencji największym zaufaniem cieszą się znane marki bądź te, które są oznaczone jako bio lub light. Niekoniecznie jest to dobry wybór, gdyż popularność nie zawsze jest związana z wysoką jakością. W tym przypadku problemem jest także brak wystarczającej wiedzy i mity dotyczące poszczególnych składników.
  • Alkohol i fast food w codziennej diecie – bardzo ważnym problemem jest także to, że nie stosujemy się do piramidy żywieniowej. W konsekwencji zjadamy masę produktów, które nie wpływają pozytywnie na Twoje zdrowie. Najczęściej wybór pada na alkohol bądź fast food. Wtedy nawet niektóre dobre nawyki nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, ponieważ jedzenie typu frytki, pizza i chipsy są bogate w cukry, sztuczne konserwanty, barwniki itp.

Jak poprawić nawyki żywieniowe?

Chcesz zmienić swoją dotychczasową dietę? Zatem zacznij zwracać uwagę na skład poszczególnych produktów. Dzięki temu poczujesz się lepiej, nie tylko psychicznie, ale też fizycznie. Poza tym zyskasz energię, która pomoże Ci zrezygnować z niektórych potraw, szczególnie tych ciężkostrawnych. Postaraj się też ograniczyć cukry złożone i mięso. Być może z czasem uznasz, że w ogóle ich nie potrzebujesz w codziennej diecie, ale stopniowa rezygnacja na pewno będzie lepszym rozwiązaniem od gwałtownej zmiany sposobu żywienia. Korzystaj też z dobrych restauracji, gdzie znajdziesz smaczne i zdrowe jedzenia.